Ut och rida

Ska börja fara till stallet nu, vet dock inte vad vi ska hitta på idag men jag tror att jag ska ut mot skogen helt utan krav, bara släppa och låta honom vara, försöka störa så lite som möjligt.
Orkar inte med dressyr idag eftersom att han har varit okontaktbar hela förra veckan typ, han har varit lite konstig men jag ska rida lektion för Emma på fredag så vi ska försöka få kontakt med honom igen :)

Vad menar jag egentligen med att få kontakt med honom?
För de första vill jag inte att han ska springa med öronen spetsade rakt fram för då vet jag med all säkerhet att han har fokus i Kina och inte hos mig! Sen vill jag ha honom lätt i munnen, då han ska tugga och släppa käken (som han i annat fall går och spänner), han ska spela med öronen åt sidorna och bakåt då vet jag att han lyssnar på mig och är koncentrerad.
OBS! man ser tydligt skillnaden på när en häst är sur och när den är koncentrerad!
Jag vill ha honom med på noterna, han ska vara beredd på att jag kan byta riktning/övning på sekunden, de ska inte ta 2 steg innan han gör halt exempelvis.


I hoppning t.ex där har jag SÄLLAN den kontroll jag söker på Zäter, han bara springer och kastar sig över allt han ser! Sen fick jag en tankeställa igår av Emma, om han verkligen tycker att det är ROLIGT att hoppa(?)
Kan hästar känna samma lycka, sorg, ilska som vi människor?

Jag vill åtminstone tro att han tycker att det är roligt, och för mig känns de fortfarande som att han tycker att de är roligt(kanske inte på samma sätt som mig men ändå) trots att han blir lite stressad ibland. Jag har aldrig upplevt att han har tyckt att det har varit obehagligt på något vis...
Det känns som att han skulle göra allt för att undvika hindrena om han tyckte det var tråkigt eller obehagligt, men samtidigt är han så snäll att han gör i princip allt jag ber om (beroende på i vilket samanhang förstås)  :)

Men jag kommer fortsätta hoppa lite då och då som sagt för bådas omväxling, dock är dressyren något jag kommer satsa på till 100%


Sommaren 2009, KM PRK clearround, felfria. foto: Tove Karlsson


Hälsningar
Misha och Zäter

Ps! Nu väntar jag med spänning till någon annan epona medlem ska blogga! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0