Lenakursen!

Hello alla!
Ja nu måste jag bara berätta hur fantastiskt kul vi hade det under vår härliga Lena-kurs som nu har startat om för denna säsong :)
Liiite smolk i glädjebägaren var det för mig för jag har dragits med en envis förkylning under snart 4 veckor och kulmen nåddes på fredagen när vi skulle ha teori..!

Nåväl..när lördagen så infann sig så började lektionerna vid 9 och sträckte sig till 15.30 när min lektion började.
:-D

Vi var inte full grupp som vi brukar vara (10 st normalt) utan vi var 7 ridande och några staketryttare.
Efter min framridning där jag checkade av öppnor och slutor i skritt och trav så tränade jag och Nova (min älskade 23åriga halvblodsmärr e:Maraton) på samlingar i trav för att sedan övergå till travökningar där hon bara skulle länga på stegen men behålla takten.

Kul men lite jobbigt tyckte nog Nova för hon är inte riktigt igång bl a pga av min sega förkylning..

Det är ju då så praktiskt att det går att variera ridningen så man inte kör slut på hela eqipaget så vi fick då öva på "vaggan". Denna härliga övning tränar upp både ryttarens finmotorik och hästens sinne för den allra minsta lilla signalen som jag i detta fallet ger ;D

Vaggan kan övas på olika sätt bl a att hästen ska ta två steg fram och ett tillbaka eller omvänt. Bra att öva olika många steg så inte häster lär sig att förutse hur många steg den ska ta. Efter detta så "tightade" vi upp övningen lite till och då skulle Nova bara förflytta vikten fram eller bak och inte röra fötterna..alltså bara gunga framåt eller bakåt, fattar ni så lite man behöver göra?!

Hur lite kan man göra egentligen för att göra sig "hörd"?

Som avslutning på min lektion så tränade vi på vår spanska skritt, avsutten träning då. Nova har ibland "glömt bort" att hon har två bakben som ska följa med och detta resulterar då i att hon blir lång som en sågbock ;) stackars liten..

Kvällen avslutades med härlig tacos och melodifestivalen hos vår vän Marina!

Söndagen fortsatte för min och Novas del väldigt trevligt där vi fortsatte att öva slutor och öppnor, fast denna gång på voltspår som blev mindre och mindre... och så några försök till galoppombyten och att bibehålla förvänd galopp genom åtminstonde en hörnpassering. Som sagt så är Nova inte såå igångsatt att jag kan kräva så mycket mer av henne :)
Ja nu har jag då skrivit av mig och sitter här och ler och längtar till nästa Lena-kurs i slutet av april!!
Ha det bäst alla, kram från Stina

Kommentarer
Postat av: Misha

Åh vad roligt! :D

Jag missade ett och annat med andra ord, men nästa kurs kommer förhoppningsvis jag och Zäter bara vi får hålla oss friska :)

2010-03-18 @ 18:41:12
URL: http://lovezetar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0