Värme med snö eller kyla med sol?

Ja, antingen är det "varmt" och snöigt eller iskallt och soligt i Piteå stad. Aldrig kan det bli en jämn balans med värme och sol, varför??
Man kan ju även fråga sig om det är en ny istid på gång?
Okej, nu ska jag inte klaga allt för mycket, vi har ju trots allt haft -10 grader två dagar i rad nu nästan tropisk värme ;) eller hur?

Det var dock inte vändret jag ville snacka om det var gårdagens och dagens dressyrpass med guldklimpen!

Gårdagens: Zäter var lite stel, vilket även jag var så det gick inte super bra men det gick inte dåligt heller! Vi började med att rida på 8volt på en tygel i båda varven sedan provade jag överböja honom på 8volten både åt vänster och höger. I vänster varv böjde han halsen inått sedan la han störra delen av vikten på bettet och hängde där trots mina desperata försök att vibbrera och få honom att lätta på bettet.

När vi slutligen fick till överböjningarna så gjorde vi några öppnor i skritt och någon sluta i skritt, på började lite öppna i trav också både när man vänder upp över medelinjen och far mot långsidan och på långsidan, gick bättre än jag trodde att det skulle gå man känner dock att han inte har någon power för att orka, han hade en ytterst liten motor till sådana fjanterier. Men när han väl tog några riktigt bra travsteg i öppna där man verkligen kände hur han koncentrerade sig och tog i med värdens lyft, då kändes det helt magiskt, där slutade vi och red lilla fyrkanten ut ;) som tar ca 20min att skritta.

Dagens: Eftersom att Zäter har kommit igång med traven ute på raksträckor tänke jag prova trava lite på "stora" volten på gården idag för att se om han är nog stark för det. Han gav inga tecken på hälta eller obehag så vi tränade lite "kvickhet" genom att skritta några steg,halt, trav,skritt,trav,halt (ja, ni förstår).
Mesta dels av passet tränade jag även på ställning åt höger och vänster (mest i vänster varv), tränade några framdelsvändningar vilket han är riktigt duktig på (enligt mig), slutade med några öppnor främst i skritt men någon i trav också vilket gick bättre idag då jag hade sadeln på och kunda slappna av mer. Men jag tror dock vi väntar lite med öppnan i trav till vi får klartecken från Birgitta och mer instruktioner annars kanske det blir pankaka :O  och det vill vi ju inte riskera, men till mitt försvar så tycker jag alltid det är roligt att exprimentera med Zäter och komma på egna lösningar och jag tror det har har varit till stor hjälp under min och Zäters utbildning :) 




Slutar inlägget med att tacka alla epona medlemmar som var på mötet idag för en riktigt trevlig stund och nu ser jag fram emot Ryttar galan ! :D
Mycket intressant föreläsning före mötet också som gav mig en tankeställa i allafall, och ni stackare som inte var där er vet jag inte hur jag ska förklara det för, så varför inte komma på nästa möte och bli medlem om du inte redan är det! ;) 
Du kommer inte att ångra dig! ^^

 

Hälsningar
Misha och Zäter


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0