Sportlov snart!

Nu är det ynka 3 skoldagar kvar med prov, diagnoser och div tråkiga saker som ska göras...

Hästen har fått överskottsenergi, så mycket att Rolf (stallägaren) kom fram idag och meddelade att Zäter busat och haft sig i hagen, händer ytterst sällan! Han brukar stå längst ner i sin lilla "travar" hage och blicka ut mot ängarna eller sova, sen blir han ytterst glad direkt han ser en bil svänga in på gården speciellt om det är jag eller pappa som kliver ur. Okej främst pappa då som oftast har godsaker med sig, men jag trot minsann att han uppskattar våra uteritter eller dressyrpass på gården, han är i vajre fall lika glad vajre gång han får komma ut och klagar inte.
Jag tror personligen det beror på att han har stått i "sjuk" hage i ca 4 månader och blivit mer eller mindre depprimerad.

Hans överskottsenergi tar dock kol på mig, speciellt när han har sällskap av andra hästar, vissa gånger glömmer han helt och hållet bort vad ordet "stanna" betyder, full fräs frammåt tycker Zäter och matte tycker som sagt tvärt om.
Samtidigt som jag vill kunna ha kontroll på honom vill jag ju kunna ge honom möjligheten att få komma ut med andra hästar och själv för den delen utan att han ständigt ska öka farten okonrollerat.
Vissa gånger känner jag bara att jag vill hoppa av, led honom hem och ställa honom i boxen innan jag tappar humöret helt.

Men man får ha i tanken att dem gånger han sköter sig vid uteritter så kan han vara riktigt underbar att rida och man hinner till och med scanna av den vackra naturen ^^

Om det är någon svaghet jag och Zäter har så är det helt klar uteritterna specillet med sällskap som sagt.

Nu hoppas jag på varmare väder så att Emma och Birgitta kan komma och hjälpa mig och Zäter!
Och jag har kollat mitt konto igår eller rättare sagt mamma kollade och jag är minsann RIK! Har aldrig haft så mycket pengar förr, känns nästan som att ha vunnit på lotto ;D
Så bara därför ska jag se till att anmäla mig och Zäter till en Lena kurs i April, så hoppas jag på att alla underbara epona medlemmar är där och rider! :D Blir alltid lika inspirerad av att se när de som kommit längre inom klassisk dressyr rider :)


mattes busfrö :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0