lektion för Emma

Red för Emma Hugman idag :) Det var den mest givande lektion jag haft på länge!
Zäter var som helt ny häst i slutet av lektionen, de är sådana gånger man känner HOPP framförallt och nu när de har smält in lite mer känner jag även glädjetårarna tränga fram :') (kanske låter övedrivande, men när man tänker tillbaka på min och Zäters jobbiga tider så är det inte så konstigt)
Min häst är helt fantastisk när jag får kontroll på honom och när han lyssnar på mig, enbart på mig!
Waow vilken kännsla att ha "fullkontroll" på en häst, att känna hur man är ETT, att man jobbar tillsammans, att ha fokus på varandra, att kunna lära varandra och framförallt att enbart ha några gram i tyglarna utan att hästen känns som ett ånglok under en, redo att sticka vilken sekund som helst.
Idag var första gången jag någonsin känt att Zäter släppte kontrollen lite och gav mig ansvaret, han tuggade flitigt på bettet och spelade med öronen fram, tillbaka och åt sidorna! Gaaah, så otroligt coolt :D
Det var verkligen en NY häst! Vars tog Zäter vägen liksom? :O

Vad gjord vi då?

FLEXIONS, FLEXIONS, FLEXIONS :D  Både stillastående och i skritt, vänster, höger, vänster, höger.....

I början hade han tankarna i Kina typ och stirrade på allt runt omkring, men med spö och vibbrering och framför allt TID så fick vi honom till slut att koncentrera sig på mig. Vilken kännsla :D
Har aldrig känt den kännslan med någon häst tidigare, as coolt, alla ryttare borde få den upplevelsen!
Fast är det inte den kännslan vi som ryttare söker hos hästen? Att ha "fullkontrol" med några gram i tyglarna och minimala hjälper?

Jag är glad och nöjd med dagens lektion, den var otroligt givande och Emma är en toppen instruktör! Jätte bra på att förklara famförallt ;D
Tusen tack Emma!


Kommentarer
Postat av: Emma H

Jätteroligt att du känner så! Har aldrig sett Zäter så fokuserad på dig förr! Som jag sa - Han var som en helt ny häst! :D Hoppas han är så hela helgen (hela livet för den delen) ;)



Vi syns snart!

Kram

Emma

2010-04-23 @ 10:55:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0